Tuesday, August 7, 2012

Coretan untuk adikku....Jangan berhenti berdoa............

6 Ogos 2012
Mak akan jalani pembedahan pagi ini, setelah hantar anak2 ke sekolah, kami bergegas ke Puteri. Alhamdulillah sempat jumpa mak sebelum masuk bilik OT. Terima kasih suami yang sanggup ambil cuti hari ini dan  menemankan saya untuk bertemu mak.
Terima kasih buat adikku aida yang menemankan mak sepanjang malam. Akak akan amik turn itu satu hari nanti kalau masih belum keluar. Terima kasih juga buat abang yang menemankan ayah sepanjang hari. Terima kasih ayah yang tolong hantarkan hasni ke sekolah. Buat dua orang adikku yang tidak bersama kami, terima kasih kerana tidak putus mendoakan mak dan kami di sini.

8am, belum ada sebarang panggilan,
9am, senyap..... muncul seorang jururawat berikan baju untuk ditukar.
10am, sepi,......rupanya doktor ada melakukan pembedahan kecil, jadi kami diminta menunggu, terima kasih wahai cik misi kerana maklumkan pada kami.....kalau tidak semakin resah rasanya ternanti-nanti begitu.

10.25, kami diminta menyiapkan mak, berdebar-debar rasa hati, pengalaman dihantar ke bilik OT hampir 6 tahun lalu ketika buat BTL selepas kelahiran Fayyad kembali menerpa dalam ingatan.

Mak dah siap bersedia.....  saya tahu mak kuat.....

10.30am, mak disorong keluar dengan katil warna biru, kami doakan mak tabah dan kuat. Tetapi gambaran di pintu bilik OT benar-benar memberi debaran yang hebat buat saya. Itu mungkin perasaan saya sahaja. Kembalikanlah kesemuanya kepada Allah.


2.00pm, tiada sebarang berita.
3.00pm, tiada berita juga
4.00pm, masih tiada sebarang tanda-tanda mak akan keluar dari bilik OT.
5.00pm, masih sepi......debaran saya semakin kuat.....Ya Allah selamatkan lah bonda kami.....
5.55pm, dapat sms dari abang (harap-harap positif...ya  ALlah..)
              bergenang air mata saya baca sms abang  :
              "akhirnya mak keluar. Sesekali mengerang cakap 'sakit' bila tersedar.
               Terpaksa dapat ubat tambahan tahan sakit"
pendek je sms abang tapi meruntun jiwa saya, saya semakin terekan kerana tak dapat ke hospital atas tuntutan lain. Anak-anak perlukan saya untuk berbuka puasa petang ini. Hati sabar lah    , utamakan yang penting dulu,

8.00pm, aida masih di hosp dengan anaknya. Mak masih mamai, Keletihan...kesakitan....itu gambaran yang saya terima, ala kulli hal.....alhamdulillah
9.00pm, mak baru boleh sedar, secawan Milo pengalas perut. setelah hampir 24 jam tiada yang masuk ke perut mak, tentulah terasa laparnya tapi tak ada kudrat untuk makan.

11.00pm, atau mungkin lebih....abang balik
11.45pm, aida tiba utnuk amik giliran menunggu mak.......

7 Ogos 2012

7.45am, ayah tiba, adikku terus ke ofis,

8.10am, saya tiba, ayah bersyukur kerana saya tiba pada waktu yang sesuai,
tugas pertama, suapkan sarapan mak.......saya selalu minta mak suapkan saya walaupun dah saya dh ada anak, mak makan ya....bismillah...terketar-ketar mak mengunyah nasi goreng cempelang kata mak, saya terharu melihat maka mula ada selera , mungkin terpaksa....
mak mengaduh sakit badan, pinggang dan peha.....kemudian terlena lagi, saya rasa kalau tanpa bantuan ubat-ubatan di sekeliling mak ni agaknya tentu mak tak boleh tahan  

9.20am, doktor M tiba menyapa mak, saya tunggu peluang untuk bertanya beberapa soalan di mana skripnya telah disediaan oleh adikku.
menurut doktor, mak ok......(alhamdulillah) cuma mak perlu :
bersabar kerana baru buat pembedahan semalam,
gerakkan kaki banyak untuk lancarkan perjalanan darah
mak juga boleh gerakkan bahagian badan ikut kemampuan (tapi mak tak tahan di sini kerana masih sakit dan terlalu sakit)
kekalkan drip air di tangan dan kantung salur darah (saya dah lupa namanya apa tadi) yang dipasang salur untuk mengluarkan darah dari dalam (hampir dengan tempat pmbedahan dilakukan)
doktor juga arahkan jururawat untuk pasangkan divity pump di kaki lengkap dengan divity socks yang berfungsi untuk melancarkan darah bagi kaki yang tidak dapat bergerak banyak.

11.15am, mak rasa lapar, saya suapkan mak makan, tangan ini masih berpeluang berbakti suapkan mak lagi... makan ubat dan sebagainya....

12.10pm, makanan tengahari tiba, huh....ikan tenggiri masak asam pedas dan sayur.... mak hanya mampu makan isi ikan sahaja kerana agak pedas. Dua jiran kami datang melawat sejak pagi tadi.
 
2.20pm, ayah sampai, 
2.30pm, dua sahabat baik mak datang melawat, terima kasih makcik Ramlah dan K.Hamimah.
2.35pm, dua mak saudara kami dari tiba, terima kasih W.Zak dan C.Sugi atas kunjungan kalian semua.bali d
3.15pm, suamiku singgah dari perjalanan pulang dari sekolah.

Wah....mak ramai tetamu hari ini....tentu mak gembira, tapi kegembiraan mak terperosok jauh di sudut hati ada sesuatu yang menghalang mak .....iaitu sebuah KESAKITAN......
 
Coretan ini hampir berakhir di sini..... saya hanya menunggu adikku tiba untuk saya bergegas pulang mengambil anak-anak. Hidup mesti diteruskan.......kepada Allah kita panjatkan doa, agar kegembiraan kembali bersinar. Menatap wajah mak yang terbaring lesu adalah satu penyeksaan untuk saya dan sesiapa sahaja yang datang menyaksikannya.  Cepatlah mak sembuh...amin.

agaknya beginilah ketika pembedahan dibuat, sebab benda yang dipegang tu persis seperti bahan yang dibuang dalam pembedahan yang ditinggalkan kepada kami. 
Masya Allah..... bendanya kecil tetapi sakitnya melumpuhkan.....

Hebatnya kuasa Allah yang menyimpan jutaan rahsia keajaiban ciptaan manusia hingga manusia itu sendiri tidak mampu mengetahuinya inikan pula mengawalnya.... apatah lagi untuk menandingininya.....

Wallahu a'lam.....

1 comment:

  1. Terima kasih Kak Eni.. Doa tetap berpanjangan untuk insan yang bernama Emak. Juga doa tetap ada untuk kalian yang menjaga Emak. Semoga Allah kurangkan kesakitan itu dan kurniakan kesabaran buat Emak. Semoga kita terus berdoa khasnya meniti malam2 akhir Ramadan. Moga ada sinar Laylatulqadar buat kita semua..

    ReplyDelete