Saturday, March 9, 2013

Bahasa Arab di Madrasah Al-Attas..

mempelajari Bahasa Arab bukanlah semudah menerima perintah ayah.. Ayah adalah insan yang bertanggungjawab meletakkan saya di sekolah itu. Nama sekolah yang asing bagi saya itu tentunya jarang kedengaran di alam kanak2 saya. Tapi itulah hakikat yang mesti saya terima.

 "Minggu depan pergi ujian temuduga," kata ayah tegas. Perkataan temuduga pun saya tidak tahu apa maksudnya apatah lagi persediaan yang mesti dibuat. Sehinggalah beberapa hari sebelum tiba hari temuduga, ayah menyoal saya beberapa soalan ringan meliputi perkara asas fardu ain, aqwal dan af'al solat serta surah lazim. Tidak ketinggalan ayah mengajar saya cara-cara menjawab soalan dengan baik. oh...itulah temuduga rupanya...bisik hati saya. saya masih ingat lagi penemuduga saya waktu itu ialah almarhum Ustaz Amin. Saya diminta membaca potongan ayat Al-qurn dan meminta saya menjawikan beberapa ayat, lain2 saya tak ingat. Lokasi temuduga juga saya tak ingat. Saya cuma diberitahu pada akhir Disember untuk menyiapkan kepeluan untuk tinggal di asrama.

Pada hari pendaftaran , terujanya saya bila saya bertemu dengan kawan lama dari sekolah rendah... Zuraidah Kahar dan Aini Jaafar. Saya tidak sendirian di sini...syukur ada yg saya kenal. Bukan itu sahaja, ayah pula temui kawan lama yg juga anaknya ialah kawan lama di tadika Felda Kemelah, Segamat. iaitu Hamidah Hamzah. Dan saya masih ingat lagi saya temui insan istemewa Puan Khadijah Abdul Wahab, guru kelas lama saya 6 Maju semasa di SK Mohd Khir Johari yang menghantar anak saudaranya Norain Omar.. Saya mula yakin...sekolah ini sekolah yg selamat utk saya.

Saya ditempatkan di asrama 2, dorm c. Kawan pertama saya kenal ialah Normawani Shapiai. Terima kasih wani kerana sudi berkenalan dengan saya. Bermulalah kehidupan baru bersama teman2....Mastura, Nuruliana,Ungku Intan, Khairunisha, Nurinnisa, Normala, Halipah, Noraini, almarhumah Habibah, Azzura Jalil, Azura Kak Long, Zila, Reha,Sabariah,Azizah, Hanipah, Norain, S.Fadlon Zalila,Salehatun, Rozita, Zaharah, Norjhan dan ramai lagi... itulah kawan2 sepermainan kami. Ramai yg tergambar di depan mata...Ada juga nama2 yang saya mulai lupa...(maaf kalau tertinggal....)

Apa yg menarik di Al-Attas ialah budaya membaca tasrif setiap waktu prep petang dan malam. Itu adalah peninggalan termahal dari Almarhum Ustaz Mohsin dalam hidup saya. Mahalnya ialah ilmunya yg digunakan hingga ke hari ini.


ini ini ialah kitab tasrif yg pertama saya kenal dalam hidup ....selain menyalin di dalam buku, acara wajib ialah baca tasrif waktu prep, Siapa ingat lagi kenangan itu...?
 Masa baca dulu tak pernah pun faham.....bodohnya aku dulu.....agaknya berkat guru-guru dulu yang tak jemu mendoakan....alhamdulillah...semua buku2 penting ini saya bawa ke Mesir dulu kerana kebetulan saya ambil jurusan BA.
Di bawah ini pula ialah buku Qawaid i'lal dalam ilmu sorof...kami cuma tahu hafal dan mesti ditasmi' depan ust Mohsin Allah yarhamhu..

masih jelas tulisan almarhum Habib Mohsin buat tatapan kawan-kawan yang sama seperti saya merindui beliau....
Saya selak helai demi helai, tiba-tiba air mata saya mengalir melihat satu kenangan yang tak dapat dilupakan terlakar antara tulisan-tulisan almarhum Habib Mohsin itu. Lakaran itu tidak dapat dipamirkan di sini , namun saya percaya kawan-kawan akan dapat meneka lakaran apakah itu. Sesungguhnya jasa almarhum sangat besar dalam dunia ilmu tanpa sempadan di Madrasah Al-Attas itu. Semoga Allah menempatkan almarhum di satu tempat yg sangat istimewa di sisiNya, amin..

  Lagi beberapa kenangan buku peninggalan habib almarhum di Al-Attas. walaupun ia kitab lama namun kandungan dn isinya tidak akan pernah berubah hingga akhirat

 

Ini kitab nahu yg memperkenalkan saya dgn ilmu i'rab, buku ini sangat berguna bagi pengamal yg tidak mahir seperti saya.
.Semoga kita dapat berusaha mendalami Bahasa Arab bahasa al-Quran yang kekal sepanjang aman,

No comments:

Post a Comment