Wednesday, May 11, 2011

Jangan pisahkan Aku dan Dia...


Assalamu alaikum,

pagi ini terpanggil untuk mencoret di layar ini setelah sekian lama tidak berkesempatan untuk duduk lama di sini. Namun, hati yg terkesan ini benar2 terpanggil untuk berkongsi beberapa ayat untuk dijadikan renungan.

Musibah yang melanda kami baru2 ini benar2 mengingatkan kami tentang kebesaran Allah. Betapa kami dapat merasakan kekuasaan Allah itu benar dan pasti. Nikmat yang Allah beri selama ini ternyata sebuah pinjaman sebagai medan untuk menguji manusia . Benarlah firman Allah dalam surah al-Mulk ayat 2 yang bermaksud : (Dialah Allah yg menjadikan kematian dan kehidupan supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia maha perkasa lagi maha Pengampun )

Subhanallah yang tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia, kita diuji bukan untuk diseksa, bukan kerana Allah itu zalim, tapi kita diuji untuk dilihat bagaimanakah kita menerima ujian dengan sabar atau pun tidak. Terubat sedikit hati ini bila diuji Allah berpeluang untuk menginsafi diri, terbaca pula status seorang teman, katanya bila sesekali diuji, jangan mudah mengalirkan air mata.. Ya Allah... terpukulnya aku waktu itu. Tak tahu air mata yang mengalir untuk apa. Adakah kerana harta yg hilang atau gembira terpilih oleh Allah dengan ujian itu, atau terharu diuji demikian rupa.

hari ini aku bersyukur, kerana Allah buka jalan untukku cara-cara untuk redha .

Pertama, kembalikan semua perkara kepada Allah. Kata-kata Ayah sangat memberi kesan ketika kami berkumpul ahad 8Mei lalu. sabarlah ..semua perkara telah tertulis di luh mahfuz. Betul ayah.. semua harta kita milik Allah termasuk diri kita sendiri, kalau Allah menariknya semula kita tiada kata-kata lagi hari ini. Ini baru diuji hilang harta dunia. ramai pula yg berkata harta boleh cari lagi. Bukan harta yg kita nak cari, reda dengan ketentuan Ilahi kita kena cari dan daptkan kerana ia terletak jauh di sudut hati bukan semudah melafazkannya.

Kedua, sentiasa menyebut nama Allah, kalau tak solat, tak sebut nama Allah, tak mengaji, dsbg, ubahlah, dal setiap perjalanan kita ke tempat kerja ialah ibadah, tambah lah keindahannya dengan membaca amalan tertentu, teringat satu hadis,
dua perkataan yang ringan di bibir ,berat timbangannya , disukai oleh ar-Rahman iaitu سبحان الله وبحمده , سبحان الله العظيم dan sebenarnya banyk lagi yg kita tahu seperti penghulu istighfar atau apa2 sahajalah yg mengingatkan kita kepada Allah

ketiga, bebaskan diri dari apa orag kata dan penghargaan manusia. terima kasih Dr Muhaya, terima kasih Allah kerana menggerakkan hati ini untuk mencari dan mencari. Jangan kau pesongkan hati kami setelah Kau beri hidayah kepada kami, dan kurniakan lah kami rahmatMu sesungguhnya Engkau maha pemberi kurnia, ayat 8 surah Ali Imran..

Hidayah itu mesti dicari bukan ditunggu kedatangannya..carilah , kalau tak cari , mana nak jumpa..pencarian terhenti seiring terhenti nafas..

Anda juga belum terlambat seperti saya...

Wassalam

No comments:

Post a Comment